Kasmet, susidūrus su pirmaisiais šalčiais, vairuotojai skuba ruošti savo transporto priemones šaltajam sezonui, kas dažnai neapsieina vien su padangų keitimu. Ekspertai tikina, jog pradėti rūpintis tinkama automobilio būkle žiemai reikėtų jau dabar ir išskiria keletą svarbių taisyklių, padėsiančių sutaupyti laiko ir pinigų.
Automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis įvardija, kad svarbiausias dalykas, darantis tiesioginę įtaką saugesniam vairavimui yra tinkamos padangos. Jų keitimu, eksperto teigimu, patartina užsiimti dar iki pirmųjų šalčių, kurie dažniausiai atkeliauja spalio mėnesį. Slidi kelio danga reikalauja itin atidaus ir specifinio transporto priemonės valdymo: stabdymas, įsibėgėjimas ir manevravimas gali tapti pavojingais, jeigu automobilis nėra paruoštas tinkamai.
„Priklausomai nuo išmatavimų, komplektas naudotų padangų, kurias dar galima eksploatuoti, gali kainuoti nuo simboliškų 40 eurų, tačiau tikėtina, kad tai bus senos, nevienodai nudilusios padangos ir nebus užtikrinto saugumo pojūčio. Komplektas naujų padangų gali kainuoti nuo 120 eurų iki 1 tūkst. eurų ar net daugiau – viskas priklauso nuo išmatavimų bei gamintojo“, – aiškina M. Buzelis, automobilių istorijos patikros platformos „CarVertical“ atstovas.
Jis taip pat pažymi, kad paskutinėmis spalio dienomis prie padangų montavimo paslaugas teikiančių servisų ar garažų nusidriekia ilgos eilės – jeigu įpusėjus spaliui padangas pasikeisti galima spontaniškai, jau to paties mėnesio paskutinėmis dienomis laisvų vietų gali nebelikti. Anot eksperto, esant didelėms eilėms, montuotojai gali manipuliuoti pirkėjais ir didinti tarifus, tad vairuotojams gresia ir didesnės išlaidos.
M. Buzelis sako, jog ruošiantis žiemai vairuotojai taip pat turėtų įsitikinti ar automobilio aušinimo sistema užpildyta neužšąlančiu skysčiu, nes distiliuotas vanduo tam netinka – į ledą susikristalizavęs skystis gali stipriai sugadinti visą transporto priemonės aušinimo sistemą. Artėjant žiemai automobilį reikėtų aprūpinti ir žieminiu langų plovimo skysčiu, nes geras matomumas vairuotojui yra vienas iš saugumą apibrėžiančių faktorių. Ekspertas pabrėžia, kad kai kuriuos reikalingus darbus gali atlikti patys vairuotojai, tačiau uždegimo sistemos patikrinimą bei akumuliatoriaus apžiūrą reikėtų patikėti servise dirbantiems specialistams.
„Nėra nieko nemalonesnio nei žvarbų žiemos rytą neužsivedantis variklis arba prie -10 laipsnių temperatūros bandymas atsukti akumuliatorių laikančius varžtus bei laikiklius – visu tuo reikia pasirūpinti iš anksto. Akumuliatoriaus pakeitimas gali kainuoti nuo 50 iki kelių šimtų eurų, mat kai kuriems modeliams nepakanka tik pakeisti akumuliatoriaus – jį reikia dar ir „pririšti“ per gamintojo numatytą programinę įrangą“, – svarbius automobilio paruošimo šaltajam sezonui žingsnius vardija automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.
Jam antrina ir bendrovės „Credit Service“, valdančios vartojimo kreditų prekės ženklą „Vivus.lt“, direktorė Giedrė Štuopė, sakydama, jog ruošiant transporto priemonę žiemai, daugelis vairuotojų susiduria su išlaidų antplūdžiu, kurio būtų galima išvengti planuojant savo biudžetą į priekį.
„Kad automobilį teks vienu ar kitu metu parengti šaltajam sezonui žino visi vairuotojai – tai nėra netikėta naujiena. Visgi, nemažai gyventojų vis dar linkę laukti pirmųjų šaltukų ir tik tada ieškoti reikalingos sumos, padengsiančios automobiliui skiriamas išlaidas. Finansų ir automobilių rinką pažįstantys ekspertai visuomet rekomenduoja šias išlaidas pradėti planuoti jau vasaros pabaigoje ar ankstyvą rudenį – numatyti planuojamą skirti sumą ir ją atsidėti, padalinus į keletą savaičių ar mėnesių“, – aiškina finansų ekspertė G. Štuopė.
Anot jos, jei susitaupyti reikalingos sumos nepavyksta, pinigų galima pasiskolinti, tačiau į tai taip pat reikia žvelgti atsakingai – geriausia nusistatyti grąžinimo terminą tokį, kuris per daug neapsunkins bendrų mėnesio išlaidų ir finansiniai įsipareigojimai bus įvykdyti tvarkingai.
Automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis pažymi, kad pasitinkant šaltąjį metų sezoną, dažnas vairuotojas pasirūpina visomis reikiamomis priemonėmis automobiliui, tačiau psichologiškai nespėja priprasti prie pasikeitusių transporto priemonės valdymo savybių – beveik visos avarijos slidžiuoju metų laiku įvyksta dėl neatidumo, nesupratimo ar nemokėjimo prisitaikyti.
„Slidžioje kelio dangoje stabdymo kelias bei sukibimas gali skirtis ne keliais metrais ar keliais procentais, bet netgi keliais kartais, todėl reikėtų niekur neskubėti, o stabdymą, įsibėgėjimą bei manevrus vairu atlikti sklandžiau nei vasarą. Vairuotojai turėtų vežiotis langų grandiklį, šluotelę sniegui nuvalyti. Naudinga turėti ir užvedimo laidus su gnybtais – jeigu net ir patiems to neprireiks, galbūt pilietiškai galėsite padėti savo kaimynui ar kitam eismo dalyviui“, – pataria M. Buzelis.