15 C
Molėtai
2024 / 09 / 13

Paneigtas mitas, esą nauji dyzeliniai automobiliai teršia mažiau

Ar jau skaitėte?

Automobiliai teršia aplinka. Nuotrauka Matt Boitor iš Unsplash

Net naujausi dyzelinių automobilių modeliai turi problemų. Jų sukeliama reali tarša kietosiomis dalelėmis kelia didžiulį pavojų sveikatai, parodo šiandien paskelbti nepriklausomi taršos tyrimų duomenys.

- Reklama -

Tai paneigia pastaruoju metu automobilių gamintojų plačiai skleidžiamą mitą, jog naujausi dyzeliniai automobiliai „išsigydė“ „Dyzelgeito“ ligas ir dabar esą yra „švarūs“.

Kietųjų dalelių filtrai (DPF) „išvalomi“ (mėgstama tą faktą slėpti žodžiu „regeneruojami“) kas 480 kilometrų, tokių išvalymų metu kenksmingų dalelių koncentracija išmetimo dujose padidėja iki 1000 kartų, palyginti su įprastu lygiu.


Auto365.lt


Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso viceprezidento Kęstučio Kupšio, duomenys verčia sunerimti ir Lietuvoje reikalauti tolesnių priemonių siekiant švaraus oro keliuose. „Akivaizdu, kad automobilių registracijos mokesčio tam nepakaks. Dyzelinių automobilių gamintojams patogi dabartinė sistema, kai kietųjų dalelių filtro „regeneracijos“ technologija neva užtikrina taršos normų laikymąsi. Tačiau toji technologija tik paslepia problemą. Po nepriklausomo tyrimo akivaizdu, kad net ir naujų dyzelinių automobilių turime vengti, o tuo labiau – neįsileisti jų į Lietuvos miestų centrus“, – sako K. Kupšys.

Tyrimą atliko nepriklausoma Jungtinės Karalystės tyrimų bendrovė „Ricardo“ Europos nevyriausybinės organizacijos „Transport & Environment“ užsakymu. Tyrėjai testavo du populiarius Europoje dyzelinius automobilius – „Nissan Qashqai“ ir „Opel Astra“.

Statistika rodo, kad Lietuvoje „Nissan Qashqai“ patenka į labiausiai perkamų naujų automobilių modelių dešimtuką, o „Opel Astra“ puikuojasi tarp dešimties populiariausių naudotų automobilių modelių.

- Reklama -

„Transport & Environment“ teigimu, Europoje šiuo metu važinėja apie 45 milijonus Euro 6d-temp standarto automobilių su įdiegta kietųjų dalelių kontrolės technologija, kuri gali atrodyti kaip geras dyzelinių variklių „švaros“ sprendimas. Deja, kietųjų dalelių filtrai, privalomai diegiami nuo 2013 metų, tik paslepia problemą. Kietųjų dalelių išmetimo norma skaičiuojama kaip kelių šimtų kilometrų vidurkis, o ne tuo metu, kai DPF išvalomi, todėl teoriškai automobiliai atitinka reikalavimus. Tačiau dalelių kiekis „išvalymo“ metu yra toks didelis, kad didesnių už 23 nm dalelių tarša siekia net 32-115 procentų daugiau už leidžiamą 6×1011/km limitą. „Transport & Environment“ skaičiavimu, tokių „išvalymų“ Europos keliuose atliekama net 1,3 milijardo kasmet.

Dabartinė automobilių taršos mokesčio sistema, priimta Seimo 2019 m. pabaigoje ir įsigaliosianti nuo 2020 m. vidurio, numato didesnį dyzelinių automobilių taršos apmokestinimą palyginti su tą patį CO2 lygį išmetančiais benzininiais ir dujiniais automobiliais. Pasak K. Kupšio, toks sprendimas, atsižvelgus į „Ricardo“ tyrimo išdavas, turės būti persvarstyti. „Įregistruoti dyzelinį automobilį su žema anglies dioksido emisija bus galima sumokėjus vienkartinę šimto eurų nesiekiančią sumą. Tai paskatins didelį tiek naujų dyzelinių automobilių pirkimą, tiek naudotų taršių dyzelinių automobilių įvežimą iš kitų Europos Sąjungos šalių. Tačiau žala sveikatai dėl kitų dyzelinių variklių sukeliamų teršalų, ypač kietųjų dalelių, prislėgs valstybės sveikatos sistemos pečius“, – prognozuoja vartotojų atstovas.

Kęstutis Kupšys
LVOA – Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas | Viceprezidentas

TOP naujienos

Kokių atliekų per šventes gyventojai išmeta tris kartus daugiau?

Artėjantis šventinis laikotarpis yra darbymetis ne tik prekybininkams ar švenčių organizatoriams, bet ir atliekų vežėjams. Sostinės savivaldybės įmonės „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ (VASA) duomenimis,...

Astrologinė prognozė balandžio 23-iajai, antradieniui

AVINAS. Jeigu nebuvote sutvarkę finansinių reikalų, grąžinę skolų, nesistebėkite, kad ant galvos užgrius rūpesčiai, išlaidos. Vakare galite pasielgti neįprastai, rizikingai – galbūt leisitės į...

Pagal paskutinį kvietimą daugiabučiams atnaujinti gauta arti 500 paraiškų

Sausio 31 d. baigėsi paraiškų daugiabučiams atnaujinti pagal paskutinį aplinkos ministro kvietimą pateikimo terminas. Būsto energijos taupymo agentūra (toliau – Agentūra) gavo 480 paraiškų...

NVSC informuoja apie sausio 10 dienos COVID-19 protrūkius

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja apie per praėjusią parą Lietuvoje fiksuotus koronavirusinės infekcijos (COVID-19) protrūkius. Per praėjusią parą izoliuoti 1758 asmenys, iš viso izoliacijoje,...

Krevečių valgymo etiketas

Krevetės – labai universali jūros gėrybė. Patiekalus su krevetėmis gaminti nesudėtinga, vis dėlto kelias pagrindines taisykles, kaip tinkamai jas valgyti ar išlukštenti prieš gaminant, žinoti reikėtų. Vaida Budrienė, prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė sako,...

Į Lietuvą parskrendantys gandrai grįš į saugius lizdus

Pavasaris – tai ne tik šylanti oro temperatūra, atgimstanti gamta, bet ir sugrįžtantys paukščiai. Turbūt vieni labiausiai laukiamų – baltieji gandrai. O tam, kad nacionaliniu paukščiu laikomi gyvūnai turėtų kur saugiai grįžti, bendrovė „Energijos...

PORTALO SKAITOMIAUSI

JUMS PARINKTOS NAUJIENOS