Pirmadienį didžioji dalis Lietuvos mokyklų pradeda nuotolinį mokymą. Tarptautinės Amerikos mokyklos Vilniuje vadovas Stefanas Ruzas sako, kad švietimo sistema dar niekada nebuvo taip toli už komforto zonos, tačiau šis etapas ugdymui atneš daugiau pliusų nei minusų.
S.Ruzas įvardija didžiausius iššūkius, su kuriais teko susidurti: „Kad situacija rimta, supratome vos mokyklos Kinijoje ėmė užsidaryti. Nebebuvo abejonių, kad toks pats žingsnis lauks mūsų čia, Lietuvoje. Nors mūsų mokykloje visuomet yra galimybė nuotoliniam mokymuisi, tačiau ši situacija ypatinga, nes tęsis ilgai, ir visai mokyklos bendruomenei reikia persiorientuoti“.
Lietuvoje veikiančios tarptautinės mokyklos vadovo teigimu, didžiausias iššūkis pradedant nuotolinį mokymą – tai bendravimas tarp įvairių grupių: tarp mokytojų, tarp mokytojų ir vaikų, o ypač – tarp tėvų ir mokytojų.
„Pastarąsias dvi savaites visi itin aktyviai bendravome ir koregavome savo strategijas, kad visoms šalims būtų patogu ir galėtume efektyviai dirbti“, – kalbėjo S. Ruzas.
Jis pateikia patarimus, kuriais vadovaujantis nuotolinio mokymosi pradžia taps sklandesnė.
6 patarimai efektyviam nuotoliniam mokymuisi
1. Suplanuokite etapus kalendoriuje ir jų laikykitės. Ruošdamiesi mokyklos vadovai sukūrė nuotolinio mokymosi protokolus. Bibliotekos ir IT skyriaus atstovai sukūrė specialią svetainę mokytojams, kurioje sudėti visi mokymosi šaltiniai. Taip pat sukurtos „Nuotolinio mokymosi gairės“, kuriose įvardijamos pareigos ir lūkesčiai visai mokyklos bendruomenei: mokiniams, mokytojams, tėvams ir kitiems darbuotojams.
2. Ryšys tarp mokyklos bendruomenės – itin svarbus. Situacija yra neįprasta ir nauja daugumai, todėl svarbu, kad mokyklos vadovybės atstovai būtų atviri bendrauti vieni su kitais, dalintųsi sprendimais. Tarptautinės mokyklos mokytojai aktyviai bendrauja su savo kolegomis užsienyje, kurie yra panašioje situacijoje. Dalijimasis žiniomis padeda dirbti naujomis sąlygomis.
3. Maksimaliai išnaudokite technologijas. Internete yra daugybė platformų, kurios yra sukurtos palengvinti mokymąsi namuose. Mūsų mokykla naudoja Seesaw, Google Classroom ir ManageBac platformas. Jos leido mokymosi procesą 100 procentų perkėlti į virtualią erdvę. Gyvaibendrautii naudojame programėles Google Meet ir Zoom. Taip pat mokytojai naudoja Loom, kuri padeda sukurti vaizdo pamokas, paaiškina užduotis. Įvairių technologijų naudojimas praplečia galimybes, skatina mokinių lankstumą ir smalsumą.
4. Dirbkite lanksčiai ir efektyviai. Su vyresnių klasių mokiniais nuotolinio mokymosi procesas vyksta sklandžiau, nes vaikai patys puikiai valdo technologijas. Mažesnių klasių mokinių tėvams ryte išsiunčiame elektorinį laišką su dienos dienotvarke, kadangi vaikams reikia pagalbos atliekant kai kurias užduotis ar prisijungiant prie reikiamų programų. Taip pat turime omenyje, kiek vaikai laiko praleidžia prie ekranų, todėl svarbu skirti užduočių, kurias reikėtų atlikti nesinaudojant technologijomis.
5. Skirkite daugiau dėmesio socialinei ir emocinei vaikų gerovei. Nuotoliniu būdu sudėtingiau pamatyti vaiko progresą, todėl mokykla nusprendė vieną dieną per savaitę skirti socialinei ir emocinei vaikų gerovei palaikyti. Žemesnėse klasėse penktadieniai yra skirti asmeninėms konsultacijoms su mokytoju ar konsultacijoms mažose grupėse, užduočių tikrinimui, emocinei paramai. Vyresnėse klasėse pirmadieniai yra diena, kai mokiniai gali atlikti nepadarytas užduotis, mažose grupėse aptarti rūpimus klausimus, dalyvauti bendruomenės veikloje ar dirbti prie asmeninių mokymosi projektų. Mokytojai atkreipia ypatingą dėmesį į vaikų emocinę jauseną, kad mokiniai jaustųsi saugiai, esantys bendruomenės dalimi, nekiltų nerimo dėl ateities.
6. Tobulėjimui privalomas atgalinis ryšys. Nuo pat pradžių klausiame mokinių, tėvų ir mokytojų įspūdžių ir atsiliepimų. Daugumai tėvų buvo nepatogu naršyti keliose svetainėse, todėl dabar kiekvieną rytą mokyklos administracija siunčia elektroninius laiškus su nuorodomis ir dienos užduotimis, kad visiems būtų patogiau.
S.Ruzo teigimu, nuotolinis mokymasis visiems suteikia galimybę praplėsti akiratį, tobulinti komunikacijos įgūdžius, ugdyti emocinį intelektą ir asmenybės lankstumą. Jis atkreipė dėmesį, kad mokykloms tai atskleis darbuotojų gebėjimus ir padės aiškiau pamatyti silpnąsias bei stipriąsias vietas vadyboje.